dimarts, 3 de novembre del 2015

EXERCICIS
1. Completa les frases següents amb les formes verbals adients dels verbs que hi ha entre parèntesi. En cada cas t’apareixerà una e accentuada.
   
a) El meu germà m’ha promès que passés el que passés, ell m’estimaria sempre.

b) Ell, ni entén ni comprèn, encara avui,
         per què me’n vaig anar.

c) Quan ell encén foc vol mantenir-lo tot el dia encès. Si l’apaguen, ell s’ofèn.

d) Nosaltres, aquest matí, només dèiem el que vosaltres fèieu malament, és a dir, que no treballàveu amb el casc col.locat.

e) Nosaltres , abans , érem molt actius. Ara ja no ho som tant.

f) Si nosaltres féssem el que cal en cada moment, no tindríem tants problemes.

g) Si vosaltres també féssiu el que se us mana, no rebríeu tantes repulses.

h) Si us plau, digues-me per què has imprès en color un document
         tan important.

i) Ell s’ha desprès dels seus béns materials, després del que li ha
        passat.

j) Aquella senyora pretén que em cregui que ell digué una mentida al judici.


2. Digues quin és l’infinitiu dels verbs subratllats d’aquestes frases. En tots ells apareix una e accentuada.
 
a) No et coneixerà ningú si et disfresses així. --> conèixer
 
b) No temis a ningú. Siguis valent. --> témer, ésser o ser

c) Naixerà bé el nadó, segur! --> néixer o nàixer

d) Pareixerà un poca-solta. Mereix ser vençut. --> parèixer,merèixer,vèncer

e) M’ha convençut: ha crescut perquè l’han pascut convenientment. --> convèncer, créixer, péixer

f) L’ha empès i ha espremut  la llima, sense voler, fora del got. --> empènyer , esprémer

g) Ell ha premut el timbre del quint segona. --> prémer


3. Identifica la paraula que es correspon amb cada definició.(Totes tenen una e acentuada.)
 
a) Natural d’Anglaterra: anglès 

b) Natural de Portugal: portugués


c) El que fa vuit d’una sèrie:  vuitè (octau)    

d) Acció de prestar: préstec

    e) Comarca que té com a capital Barcelona: Barcelonès

    f) Peça que forma la corol.la de la flor: pètal

    g) Un que és molt llaminer: llépol 
 
    h) Sinònim de sípia: sèpia

    i) Edifici consagrat a un culte cristià: església


    j) Canal d’irrigació: sèquia 
 
    k) N’hi ha un dels diputats: congrés

    l) És com agrada el cafè a molta gent: exprés

   m) Fruit del presseguer: préssec

   n) L’ou del poll del cap: llémena

   o) Blat desproveït de la palla i imperfactament molt en granets, emprat per a fer sopa,
       pastes de sopa, etc.: sèmola


4. Escriu una frase amb sentit amb cada grup de paraules, primer, però, acentua-les degudament.

    a)  perque, voste , burges : perquè, vostè, burgès
    b) entremes, pesol, espes, pure : entremès, pèsol, espès, puré
    c) interes, ingres, marques :interès, ingrés, marquès
    d) cafe, xeres, llepola : cafè, xerès, llépola
    e) ferestec, cervol, ximpanze: feréstec, cérvol, ximpanzé

     f) estres, terratremol:estrés, terratrèmol
5. Col·loca accent als mots següents quan calgue i escriu una redacció o un conte d’una pàgina en què apareguen totes elles almenys un cop.


  •  morè
  •  dèbil
  •  la Sénia
  •  Bernabé
  •  serè (adjectiu)
  •  pagès
  •  pèrdua
  •  feréstega
  •  cérvola
  •  seré (verb)


6. Dictats. (Perquè vegin que la majoria de mots s’accentuen d’acord amb la seva pronúncia.)

En color roig destaquem els mots que s’accentuen a l’inrevés de com ells els pronuncien.

    “Allò que em vas prometre no és, però, el millor. De debò, m’has demostrat que ets un hipòcrita i això em provoca còlera  i estrés. El que em vas explicar era una pura comèdia; va ser una autèntica pèrdua de temps. Hauré de recórrer a la fórmula més antiga i cèlebre dels hòmens: la lògica com a mètode és l’única tàctica que sosté la veritat.”

   “S’ha reclòs per compondre una òpera  amb trets característics de comèdia, però amb     característiques  pròpies  que ens mostren la clara diferència que hi ha entre aquests dos gèneres dramàtics. “

   “La crònica  del periòdic conta que la memòria del polític demòcrata era pèssima: no recordava que els fenòmens  atmosfèrics que havien afectat els hòmens en temps dels apòstols eren sobrenaturals. Conta la història  que en un quilòmetre  quadrat  en una zona del nord d’Europa es va produir la destrucció de molts dòlmens per motius no pròxims al nostre enteniment.”

  “El ressò que va produir el retrò  d’un edifici vell en caure al poble de Vandellòs, va fer    que el sòcol de casa meua es trenqués  perquè  no estava gaire ben enganxat. Gairebé tots   els veïns es queixaven pel soroll i pels estralls que les obres del barri produïen. El professor de música del sèptim primera va haver d’interrompre la classe quan a la cançó que interpretava  havia aconseguit arribar a un semitò molt difícil de mesurar.”

  “Una colònia de tórtores, que s’havia afincat al terrat de la casa veïna, va acabar amb problemes d’estómac, perquè un desaprensiu els va oferir un menjar saborós, però alhora verinós per a elles. Deia que feien masa soroll, i els va oferir arròs amb tòfones.”  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada